ZABAWA PO ANGIELSKU

Czy nauka języka obcego przez czterolatka ma sens? – Jeśli dziecko zauważy, że mówienie po angielsku w przedszkolu jest naturalne, po prosu to zaakceptuje – mówi Justyna Limon, dyrektorka EU Kids.

 

Zuzanna Płończak

Przedszkoli oferujących zajęcia z języków obcych jest w Trójmieście coraz więcej, ale językowych wciąż niewiele. W takiej placówce nauczyciele mówią do dzieci wyłącznie po angielsku czy niemiecku zarówno podczas spacerów, zabaw, jak i posiłków, stosując zasadę „całkowitego zanurzenia” w języku.

 

Rozmowa z Justyną Limon

Dyrektorką przedszkola EU Kids i wiceprezesem English Unlimited


Zuzanna Płończak: W jakim wieku można zacząć naukę języka obcego?

 

Justyna Limon

 Im wcześniej zaczniemy tym szybciej osiągniemy wysoki poziom. W przypadku rodzin dwujęzycznych, zazwyczaj każde z rodziców mówi do dziecka od urodzenia w innym języku, a więc poznaje ono dwa języki od kołyski. Bardzo dobrze jest zacząć przed trzecim rokiem życia, czyli w wieku przedszkolnym. Dzieci uczą się w sposób naturalny, bez wysiłku. Ponadto, dzięki bardzo elastycznym organom mowy, dzieci potrafią idealnie powtórzyć każdy dźwięk. Po ukończeniu 10 roku życia ta umiejętność słabnie. Jeśli dziecko zacznie się uczyć języka odpowiednio wcześnie, ale potem przerwie naukę, to i tak dobra wymowa, akcent i intonacja zostaną na zawsze.

Dlaczego jeszcze warto zacząć tak szybko?

J.L.: Nauka języków bardzo pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, a w szczególności na pamięć. W przyszłości nauka jakiegokolwiek przedmiotu będzie łatwiejsza. Ponadto w przedszkolu , dzieci uczą się poprzez zabawę, a więc niejako bez wysiłku . Nie jest to kolejny nużący przedmiot szkolny. Przedszkole jest pierwszym i  bardzo ważnym etapem edukacji dzieci  i warto wykorzystać ten wspaniały okres rozwoju i chłonności dziecięcego umysłu. Nasi nauczyciele przemycają wiedzę  prowadząc – w formie zabaw i projektów – nauczanie zintegrowane, zawierające elementy historii, sztuki, matematyki, biologii , geografii etc. Język jest tu narzędziem do przekazywania tej wiedzy. W Anglii traktuje się naukę przedszkolną o wiele poważniej niż u nas. Mamy angielskie odbierając dzieci z przedszkola często zadają pytanie – „ czego moje dziecko się dziś nauczyło ?”

Czy aby rozpocząć naukę języka tak wcześnie, potrzebne są badania psychologiczne, jak wtedy, gdy dzieci idą szybciej do szkoły?

J.L.: Badania nie są konieczne. Najważniejsze aby dziecko było gotowe do uczęszczania do przedszkola. Przez pierwszy miesiąc jest pod baczną obserwacją naszych nauczycieli. Nowym maluszkom poświęcamy  dużo uwagi, dbamy o to,  aby ich pobyt w przedszkolu był jak najprzyjemniejszy ponieważ pierwsze dni zawsze są ogromnym przeżyciem, niezależnie od tego czy jest to placówka polsko-czy angielskojęzyczna. Nie zalecamy jednak rodzicom zostawania z dziećmi, bo chcemy je także uczyć samodzielności.

Bariera językowa nie stanowi problemu?

J.L.: Jeśli dziecko zauważy, że mówienie po angielsku w przedszkolu jest naturalne, po prostu to zaakceptuje. Dzieci działają intuicyjnie. Wiele rzeczy są w stanie wywnioskować z kontekstu i obserwacji rówieśników. W okresie adaptacyjnym, przez miesiąc, mówimy do dzieci w obu językach, stopniowo

przechodząc całkowicie na angielski. Dzieci bardzo szybko przyzwyczajają się do tego. Nie istnieje dla nich coś takiego jak bariera językowa,  szybko akceptują fakt, iż mówi się w innym języku i nie ma z tego powodu żadnego problemu.

 

Jakie języki małe dzieci przyswajają najlepiej?

J.L.:  Dzieci nauczą się każdego języka,  ponieważ na tym etapie rozwoju potrafią powtórzyć prawie wszystkie zasłyszane dźwięki . Dziecko może podołać nawet nauce dwóch języków obcych jednocześnie ponieważ jego umysł jest niesamowicie elastyczny. Rodzicom może się niekiedy wydawać, że taka nauka przynosi odwrotny skutek, kiedy słyszą swoje dzieci mieszające dwa języki, ale nie ma w tym nic złego. Jest to naturalny proces nauki . Z doświadczenia wiem, że niepokój u rodziców budzi również tak zwany „ silent period , kiedy przyswajamy język, ale wykazujemy ochoty na używanie go. Wracając z zajęć dzieci nie chwalą się nowo poznanymi słowami i nie potrafią jeszcze nic powiedzieć lub nie chcą. To  także jest zupełnie normalne. W pierwszej fazie nauki uczniowie starają się przede wszystkim zrozumieć co się do nich mówi. Ponadto, dzieci nie znoszą być do czegoś zmuszane, więc czasem nie chcą recytować nowo poznanych wierszyków.

 

Jak wygląda plan dnia w EU Kids?

J.L.: Rodzice przyprowadzają dzieci między 7:30 a 9. W tym czasie maluchy mogą bawić się dowolnie pod okiem nauczyciela. Następnie przygotowujemy i jemy wspólne śniadanie. Około 10 rozpoczyna się blok zajęć rytmiczno-ruchowych, muzycznych lub innych zajęć edukacyjnych. Godzinę później dzieci ze wszystkich grup spotykają się w jednej sali, siadają w kółku i wraz z nauczycielkami śpiewają piosenki , recytują wierszyki po angielsku lub bawią się np. w wyliczanki. Jest to nasz codzienny rytuał.

Jeśli pozwala na to pogoda, dwukrotnie wychodzimy z dziećmi na dwór, a w międzyczasie każda z grup odbywa programową lekcję języka opartą na brytyjskich materiałach dydaktycznych. Dzieci 5-letnie mają zajęcia przygotowujące je do szkoły.

 Po południu pracujemy nad projektami plastyczno-językowymi, teatralnymi , czytamy bajki, czasem przeprowadzamy ciekawe eksperymenty. Ważne jest aby zajęcia rozwijały kreatywność i wyobraźnię. Najczęściej jednej tematyce poświęcamy tydzień. Organizowaliśmy na przykład starogrecką olimpiadę czy przedstawienie bożonarodzeniowe w języku angielskim.

Jakimi metodami uczycie?

J.L.: Podstawą jest nauka przez zabawę oraz różnego rodzaju projekty.  To właśnie za projekty językowo-plastyczne  otrzymaliśmy nagrodę Komisji Europejskiej i MEN  European language label”. Nasza metoda nauki języka to  „całkowite zanurzenie”, używanie j.angielskiego w codziennych ,zwyczajnych sytuacjach przez cały czas  Nauka musi być dla dzieci przyjemnością, zadania powinny angażować wszystkie zmysły, a więc jest bardzo dużo ćwiczeń ruchowych, dzieci tańczą, śpiewają, rysują, bawią się w teatr itd.

 Zajęcia są różnorodne , ponieważ dziecko jest w stanie koncentrować się na jednym zadaniu zaledwie przez kilka minut. Nauczyciele wykorzystują pacynki, kolorowe karty, rysunki, zeszyty do ćwiczeń, a także płyty CD z nagraniami edukacyjnymi. Doskonale wiemy, że trzeba przygotować znacznie więcej zadań , niż zdążymy zrealizować, ponieważ nie każda zabawa spodoba się dzieciom.

Ważne są także ciągłe powtórki przerobionego materiału gdyż dzieci szybko się uczą, ale i szybko zapominają.

Czy możecie zagwarantować efekty?

J.L.: Dzieci, które uczęszczają do naszego przedszkola przez co najmniej dwa  lata, są świetnie przygotowane do funkcjonowania w środowisku anglojęzycznym. Jeśli chodzi o mowę spontaniczną i sytuacje codziennie, rozumieją niemal wszystko. Z łatwością mogą  przestawić się na drugi język, jeśli zajdzie taka potrzeba. Często, kiedy rodzice wyjeżdżają za granicę, dzieci są w stanie samodzielnie wybrać sobie danie w restauracji lub zapytać gdzie jest toaleta. Oczywiście, po ukończeniu przedszkola,  bardzo ważna jest kontynuacja nauki, która nie powinna się ograniczać do jednej czy dwóch godzin w tygodniu.

 

Przedszkole EU Kids mieści się przy ul. Armii Krajowej 73 w Sopocie. Placówka działa przez cały rok oferując opiekę nad dziećmi przez 10 godzin dziennie, od 7:30 do 17:30. Czesne wynosi 890 zł za miesiąc. Dodatkowo płatne są posiłki w cenie (11 zł za dzień) oraz zajęcia taneczne.

aktualnosci
Top
Newsletter Powered By : XYZScripts.com