Co każda skuteczna lekcja zawierać powinna
Każda lekcja powinna czegoś uczyć. Oczywiście nie ma dwóch takich samych lekcji, tak jak nie ma dwóch takich samych nauczycieli. Jednakże są ogólne zasady, które pomogą rozpoznać czy chodzimy na wartościowy kurs językowy.
Integracja
Integracja jest kluczowa dla osób, które uczą się najłatwiej i najszybciej w przyjaznej, ciepłej i wspierającej atmosferze. Gdy chodzimy na zajęcia z ludźmi, którzy nas znają i lubią, uczymy się bez strachu, że zostaniemy ośmieszeni. Jesteśmy zmotywowani i chętniej mówimy o sobie, co z kolei przyczynia się do szybszego zapamiętywania, bo to czego się uczymy jest nam bliskie.
Praca w grupach
Kursy grupowe to bardzo fajna forma nauki. Spotkania są dynamiczne, każdy coś od siebie wnosi i może się od drugiej osoby dużo nauczyć. Praca w grupach i parach umożliwia znacznie większe pole do wypowiedzi niż praca z jednym nauczycielem, który pyta po kolei każdego ucznia.
Feedback
Po zajęciach w parach czy grupach nauczyciel sprawdza wypracowane wyniki, dopytuje, poprawia, podsumowuje i dodaje swój komentarz, tak aby wszyscy wiedzieli czy zadanie zostało wykonane poprawnie. To bardzo ważny element lekcji, na który trzeba zwrócić uwagę.
Ćwiczymy umiejętność mówienia
Mówienie to podstawowa umiejętność, która wymaga dużej ilości ćwiczeń i zazwyczaj osoby, które przychodzą na kurs oczekują poprawy swoich wyników w tej materii. Nawet jeśli jesteśmy nieśmiali, to nauczyciel powinien dać każdemu przestrzeń do mówienia. Zachęta to jedno, a świadomość, że będzie się trzeba wypowiedzieć to drugie. Zazwyczaj nie zostawiam moim studentom za dużo wyboru. Po prostu włączam ich do dyskusji lub zadaję bezpośrednie pytania. To bardziej naturalna metoda niż pozwolenie tym śmielszym na zdominowanie lekcji.
Pozostałe umiejętności
Oprócz mówienia każda lekcja powinna ćwiczyć w miarę równomiernie pozostałe umiejętności. Trudno poznawać język obcy tylko i wyłącznie ćwicząc mówienie, życie wymaga od nas, żebyśmy czasami się wypowiedzieli pisemnie lub, żebyśmy posłuchali instrukcji. Znajomość języka zawiera wszystkie te elementy.
Sprawdzanie wiedzy
Bardzo często osoby, które przychodzą na kurs chcą mieć przysłowiowego „bata” nad sobą, bo wtedy pomaga im się to bardziej zmotywować. Bat w formie regularnych powtórek, kartkówek i testów sprawdza przyrost wiedzy i informuje o postępach. Jest neutralny i dość trudny do podważenia, więc wprowadzenie go jako stały element zajęć jest dla wszystkich bardzo korzystne.
Różnorodność
Tzw. „dobry nauczyciel” sam nie nudzi się na swoich lekcjach, co oznacza, że też jego uczniowie są zajęciami żywo zainteresowani. W dobie technologii nauczyciel ma duże pole do popisu (DVD, you tube i inne materiały wzięte z internetu), ale nawet bez tego można oczekiwać od prowadzącego kreatywności i ciekawych rozwiązań. Na pewno od czasu do czasu dodatkowy materiał, który nie jest kartką z książki wiodącej jest mile widziany.
Z reguły trafiamy na po prostu dobrych nauczycieli, którzy czerpią ze swojej metodycznej wiedzy oraz doświadczenia, a ich zajęcia rzetelnie przygotowują nas do przejścia na następny poziom językowej wiedzy. Jednak, jak w każdym zawodzie, zdarzają się „perełki”, które naturalnie , intuicyjnie wykorzystują swoje talenty, aby wszystkie powyższe punkty zrealizować i dodać jeszcze jakieś unikalne wartości. Jeśli komuś się taka perełka trafi to jest szczęściarzem!